© Łukasz Józefowicz

Maja Włoszczowska, Lidia Popiel i Piotr Pustelnik na jednej sesji. Z wizyty na backstage'u każdy fotograf sporo się nauczy

Kiedy większość z nas latem wybiera się na urlop i cieszy się słońcem, wtedy rozpoczynają się sesje fotograficzne kolekcji jesień/zima znanych marek odzieżowych. Odwiedziliśmy plan zdjęciowy Tatuum, by zobaczyć, jak w upalny dzień w kurtkach i szalikach pozują ambasadorzy marki: Lidia Popiel, Piotr Pustelnik i Maja Włoszczowska.

Jasna strona

Każda sesja zdjęciowa jest dla fotografa nową przygodą. Wykonujemy znane kroki, ale wszystko wokół jest ciekawe i świeże, każde naciśnięcie spustu migawki tworzy coś nowego. Mimo wielu lat pracy z aparatem każdorazowe pojawienie się w studio, nawet w charakterze gościa, włącza adrenalinę i nakręca mnie do działania.

FOTOGRAFOWAŁEM APARATEM: Olympus OM-D E-M1 II

Wszystkie zdjęcia na sesji Tatuum wykonałem aparatem Olympus OM-D E-M1 II z szerokim, jasnym obiektywem Olympus 12–40mm f/2.8 PRO. Jego korpus jest lekki i poręczny, każdy bez problemu może robić zdjęcia jedną ręką. Dla mnie dużymi plusami są cyfrowy wizjer o wysokiej rozdzielczości i częstotliwości odświeżania oraz wyciągany zewnętrzny ekran LCD o zmiennym kącie pochylenia — dzięki temu da się uchwycić moment z nawet najdziwniejszych pozycji (szybki autofokus na 121 punktach w tym znacząco pomaga!). Aparat ma również dobrze skonfigurowany tryb automatyczny, a ustawienia manualne są łatwe do modyfikacji i zawsze pod ręką — ani razu nie czułem, żeby coś było trudne do ustawienia "w locie". Matryca ma rozdzielczość 20 MP i dobrze radzi sobie nawet z wyższymi ISO, dając spore możliwości zarówno pracy przy słabszym oświetleniu, jak i docinania niedokadrowanych zdjęć.

Wchodzących do studia oślepia wszechobecny blask. Biel ścian i cykloramy rozpraszają mocne światło z lamp filmowych i błyski tych fotograficznych. W środku ponad 20 osób uwija się do rytmu muzyki Rolling Stones, kończąc ostatnie przygotowania przed najnowszą sesją. Po jej bohaterach nie widać cienia napięcia, kolejno podchodzą do stanowiska stylistów, w międzyczasie żartując i dyskutując o historii “Paint it Black”. Najpierw każde musi odwiedzić stanowisko do makijażu, gdzie oczy i brwi zostaną mocniej zarysowane, a cera wygładzona i zmatowiona, by upewnić się, że na zdjęciach nie będzie żadnych niechcianych blików. Przy stanowisku obok czuwa wizażysta odpowiedzialny za fryzury — na ujęciach łapanych na początku sesji jego praca może się wydawać niezauważalna, ale przy późniejszej stylizacji w strojach wieczorowych będzie wyraźnie niezbędna. Dla Mai Włoszczowskiej, olimpijki i wielokrotnej medalistki w mistrzostwach świata w kolarstwie górskim, te długie przygotowania są częścią zabawy:

Robienie zdjęć i przebieranie się są dość odległe od tego, co robię na co dzień. Zazwyczaj nie noszę makijażu, a włosy mam schowane pod kaskiem, więc to dla mnie interesująca odskocznia.

Maja Włoszczowska

Przed podniesieniem lustra

W tym samym czasie, w innej części studia, przygotowują się dwie ekipy: fotograficzna i filmowa. Tam zawsze dzieją się najciekawsze rzeczy (przynajmniej dla mnie). Aby upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, w trakcie sesji nagrywany będzie także materiał wideo, który później może posłużyć jako podstawa dla dodatkowych filmów promujących nową kolekcję. Operator zakłada na siebie szelki od steadycama, a asystent przygotowuje się już do sterowania ostrością — przed nimi długi dzień, więc nie spieszą się, dokładnie wszystko przygotowując.

Tymczasem ekipa fotograficzna zebrała się przed mood boardem, czyli tablicą ilustrującą docelowy klimat i wygląd planowanych zdjęć. Fotograf Marcin Kempski, odpowiedzialny za tę sesję, ma swój sposób na pracę przy zdjęciach modowych. Zawsze najpierw otrzymuje wstępne propozycje od marki i stara się je dalej rozwijać, szukać inspiracji, by je trochę podkręcić, poprawić. Szuka pomysłów na pozy. Przy trójce bohaterów koniecznie trzeba być przygotowanym i mieć jasny koncept na ich ustawienie. Im więcej osób przed obiektywem, tym to zadanie jest trudniejsze. Marcin przed sesją przygotowuje się, oglądając mnóstwo różnych zdjęć i wybierając te, które odpowiadają klimatowi sesji — to przydatna wskazówka dla każdego fotografa. W oparciu o nie pokazuje klientowi, co mu chodzi po głowie. Ostateczny mood board to tak naprawdę rozwinięcie koncepcji marki przez fotografa, połączenie jej z jego stylem i jego pomysłami.

Te zdjęcia do kolekcji jesień/zima będą inne od tych z wiosennej sesji Tatuum. Jak zauważa Lidia Popiel, dziś modelka, a chyba nawet częściej fotografka:

Ta sesja jest bardziej kameralna i minimalistyczna. Poprzednim razem mieliśmy dużo kwiatowych wzorów, bo letnie ubrania mają zupełnie inny charakter. Teraz jest bardziej surowo i zimowo.

Lidia Popiel

Różnicę widać także na samym planie zdjęciowym. Podczas poprzedniej sesji Marcin Kempski użył około 12 lamp i musiał podświetlić wiele planów. Co mnie bardzo zaskoczyło, tutaj jest tylko jedna. Jak zauważa fotograf, jak najmniejsza liczba źródeł światła daje mu większą kontrolę nad obrazem. Wiele lamp to wiele czynników wpływających na efekt końcowy. W ostatecznym rozrachunku trudniej jest to okiełznać:

Helmut Newton zawsze mówił, że wszystkie swoje sesje oświetla przy pomocy jednej lampy. Ja stosuję oczywiście także różne odbicia, ale tutaj jest jedno źródło światła, które oświetla cały plan — tak ma być.

Marcin Kempski

Kiedy bohaterowie sesji i ekipa są już gotowi, czas zacząć zdjęcia. Pierwszy przed obiektywem staje himalaista, Piotr Pustelnik.

Trzeba być naturalnym

Choć pozowanie przed obiektywem dla żadnego z ambasadorów marki nie jest zupełnie nowym doświadczeniem, to każdy podchodzi do tego inaczej. Piotr Pustelnik nie jest zawodowym modelem — ale nie sposób tego stwierdzić, obserwując, jak swobodnie czuje się na planie zdjęciowym. Zdecydowanie jest jedną z tych osób, które obiektyw po prostu lubi (co też jest ogromnym sukcesem fotografa, bo takie rzeczy nie biorą się znikąd). Jak zauważa Pustelnik:

Pozowanie to czynność sztuczna. Staram się więc odnaleźć w sytuacji, jaką przedstawia fotograf, podejść do tego swobodnie. Nie wiem, jak to się robi zawodowo, ale ja będę to robił tak, jakby tego fotografa tam nie było.

Piotr Pustelnik

Z tym podejściem w pełni zgadza się Maja Włoszczowska, która, choć wcześniej brała udział w sesjach zdjęciowych do magazynów, po raz pierwszy znajduje się na sesji modowej. Jej zdaniem to sztuka, żeby wyjść przed aparatem naturalnie, zwłaszcza jeśli stoi się przed nim 9 godzin. Im bliżej końca, tym trudniej jest zapanować nad mimiką i zadbać o to, by wyjść energicznie i naturalnie. Jednak, jak wspólnie z Piotrem Pustelnikiem zauważa, nie jest to dla nich problemem — co by nie mówić, oboje mają niezłą kondycję.

Prawdziwą weteranką sesji modowych jest za to Lidia Popiel, która ma za sobą lata pracy po obu stronach obiektywu, choć jej zdaniem lepiej jednak stanąć za aparatem niż przed.

Gdy jest się fotografem, to ma się ciągle zajęcie. W pozowaniu jest trochę nudy. Ale nie brakuje mi kontroli nad sesją, gdy pozuję — wiem, że oddaję się w ręce fachowców. No i wiem, co fotograf widzi w aparacie. Widzę jaki ma obiektyw, na jakiej wysokości ma aparat, skąd pada światło — znam jego koncepcję. Lepiej rozumiem, co chce osiągnąć i staram się w tym pomóc.

Lidia Popiel

Bohaterowie sesji przez cały dzień pozują w różnych strojach i różnych układach — czasami samodzielnie, niekiedy parami lub wszyscy jednocześnie. Nad tym wszystkim zapanować musi fotograf. Już od pierwszego błysku lampy musi przebić się przez pierwsze emocje i dotrzeć do bohaterów, gdy są jeszcze zupełnie nierozruszani. Wkłada dużo pracy w rozmowę, musi do nich dotrzeć, by się otworzyli i zaczęli wyglądać tak, jak zaplanował. Dla Marcina to najtrudniejszy moment sesji. Gdy potem sam chodzi na pełnych obrotach, pojawia się adrenalina i wszystko idzie łatwiej.

Feeria barw

Dzień upływa — dosłownie — w pocie czoła. Czerwcowe upały dają się we znaki bohaterom, którzy muszą zakładać ubrania z kolekcji zimowej. Co chwilę ktoś proszony jest ponownie do przymierzalni. Zmieniają się kolory, materiały, a styliści są zawsze w pobliżu, by poprawić makijaż lub fryzurę. W przerwach między ujęciami ambasadorzy marki nagrywają krótkie wywiady do materiału filmowego, w których opowiadają o swoich pasjach i fascynacjach.

Operator kamery pracuje w szelkach do steadicamu jedynie po kilkadziesiąt minut. Potem musi zrobić sobie przerwę, ale to i tak wyczerpujące zajęcie. Robi co może, by nie dać tego po sobie poznać, ale jest wyraźnie zmęczony. Całe szczęście jeszcze tylko kilka ujęć kreacji wieczorowych.

Nadchodzi noc

Choć to tylko parę zdjęć, przygotowania do tej części sesji trwały niemal tyle samo, co całe rozstawianie sprzętu z samego rana. Maja i Lidia musiały zupełnie zmienić nie tylko stroje, ale także makijaż i fryzury. Wszyscy byli jednak zawiedzeni, że Piotr nie przeszedł solidarnie takiej samej metamorfozy, zamiast tego odgwizdując fajrant i odpoczywając na kanapie z kubkiem kawy.

W tych ostatnich momentach sesji we znaki wdawało się także pomarańczowe światło, które wdzierało się do studia każdą możliwą szczeliną. Ekipa dwoiła się, by szybko wyłapywać nowo powstałe przebłyski chylącego się ku zachodowi słońca.

Zakończenie zdjęć przyszło nagle i niespodziewanie. Po całym dniu pracy nikt nie zwracał już uwagi na to, ile ujęć zostało do wykonania — cała ekipa nadal skupiona była na swoich zadaniach, aż w pewnym momencie otwarto uroczystą butelkę szampana.

Dla większości to było tylko zakończenie kolejnego dnia pracy, ale każda sesja ma w sobie coś specjalnego. Nie ma chyba aspirującego fotografa, dla którego nie byłaby ona doskonałą lekcją, pozwalającą podłapać nowe sztuczki oświetleniowe czy wyuczyć się organizacji pracy i współpracy wszystkich członków ekipy. Obserwowanie profesjonalistów to najlepsza szkoła.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Olympus

Zobacz więcej artykułów z serii: Podstawy fotografii

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Poradniki:

Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] Oto sposób na wrzucanie postów na Instagram z poziomu komputera bez dodatkowych wtyczek Co w dzisiejszych czasach sprawia, że jesteśmy fotografami, a nie tylko posiadaczami aparatu? "Unplugged Wedding", czyli ślub z zakazem fotografowania. O co chodzi i czy warto? Jak fotografować burze i pioruny? [poradnik] Jaki wpływ ma światło błyskowe na wielkość źrenic modela? Przychodzi klient do fotografa… Zobacz to, co nieuchwytne - zdjęcia highspeed w domowym zaciszu Zdjęcie ze stocka - jakimi prawami się rządzą i skąd wziąć je za darmo? Jak wybrać najlepsze akumulatorki do lamp błyskowych? 5 szybkich rad, jak robić lepsze zdjęcia 6 ciekawych sposobów na modyfikację światła twojej lampy błyskowej Pierwsze kroki strobisty - jak wykorzystać lampy systemowe w plenerze? Naucz się 30 technik retuszu kompletnie za darmo. To prawdziwe vademecum fotografa Te proste animacje pomogą wam zrozumieć podstawy fotografii tradycyjnej Co daje zaklejanie logo? Czy w dzisiejszych czasach ma to w ogóle sens? Magia wielu zdjęć z National Geographic tkwi w świetle. Zobacz, jak je opanować Zostań mistrzem fotografowania smartfonem dzięki bezpłatnym poradnikom Apple'a Najlepsze obiektywy makro na wiosenne zdjęcia “How I Got The Shot” to poradnik, w którym zajrzymy za kulisy sesji fotograficznych Dlaczego plan sesji zdjęciowej jest taki ważny? Podpowiadamy, jak go zrobić Jaki papier wybrać do fotoksiążki? Pola eksploatacji – wszystko, co musisz o nich wiedzieć "Zapisz jako..." czyli opowieść o archiwizacji danych

Popularne w tym tygodniu:

Jak fotografować Perseidy, czyli spadające gwiazdy? [poradnik] 10 powodów, dla których nie warto wiązać się z fotografem górskim Fotografia z cenzurą